De customer journey; de route naar succes
Wat is de Customer Journey?
De customer journey is de volledige ervaring die een klant doorloopt met je merk, van begin tot eind. Deze journey delen we op in de volgende onderdelen: bewustwording, overweging, aankoop, oplevering, gebruik en loyaliteit.
Het begint vaak bij een prikkel: een behoefte of probleem waarbij jouw product of dienst een oplossing kan zijn. Vanaf daar volgen diverse interacties: van zoeken naar informatie en vergelijken van opties tot beslissingen nemen en uiteindelijk mogelijk kopen. Deze interacties zijn onder te verdelen in fasen zoals bewustwording, overweging en aankoop, maar de reis stopt daar niet. Na de aankoop begint de klant aan een nieuwe fase, waarin hij of zij het product ervaart en mogelijk loyaliteit opbouwt. Een tevreden klant wordt misschien zelfs een ambassadeur van je merk.
Door deze reis van begin tot eind uit te werken, krijg je inzicht in de behoeften en verwachtingen van je klanten. Zo ontdek je ook obstakels die klanten tegenkomen en kansen om hen beter te helpen. Elk detail, hoe klein ook, kan waardevolle inzichten opleveren om de klantbeleving te verbeteren.
Het belang van een goed uitgewerkte customer journey
1. Inzicht in de klantbeleving
2. Gericht verbeteren van je producten of diensten
3. Verhogen van conversie en loyaliteit
4. Betere communicatie en relevante marketing
5. Versterken van je merk imago
Aan de slag met jouw customer journey
Wil je graag de customer journey van jouw bedrijf in kaart laten brengen? Van der Heide Media helpt je hier graag bij! Het is immers een belangrijk onderdeel van je merkidentiteit.
